Thursday, March 4, 2010

Learning Outcome 6

Jangan pinggirkan kanak-kanak disleksia - peranan ibu bapa dan guru

Kanak-kanak disleksia akan mempunyai masa depan yang lebih cerah sekiranya ibu bapanya berusaha untuk menghantar mereka ke sekolah. Disinilah ibu bapa berperanan penting supaya lebih peka dengan perkembangan anak-anak kerana masalah pembelajaran boleh dikenal pasti diperingkat sekolah rendah lagi supaya mereka tidak terus ketinggalan terutamanya dari segi pendidikan. Ibu bapa tidak seharusnya merasa malu kerana mempunyai anak-anak yang sedemikian.
Ibu bapa perlu menjalinkan kerjasama dengan pihak sekolah terutama guru berkenaan dengan lebih kerap lagi untuk memastikan anak-anak mereka mendapat pendidikan yang sewajarnya. Ini kerana terdapat sekolah yang tidak menyediakan kelas khas untuk murid sedemikian maka murid ini akan ditempatkan dikelas biasa. Guru tersebut seharusnya mendapat semua maklumat yang berkaitan dengan perkembangan kanak-kanak tersebut untuk memudahkannya merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian.
Kanak-kanak ini perlu dibimbing supaya menyedari bahawa pembelajaran dan aktiviti-aktiviti yang dilakukan di sekolah dan di rumah adalah sebahagian daripada keperluan dan kehidupan. Pembelajaran yang diperolehi boleh dipindahkan kepada keadaan kehidupan yang sebenarnya. Oleh yang demikian guru-guru dan ibu bapa hendaklah memikirkan masalah-masalah yang sebenarnya dalam pelajaran untuk diselesaikan melalui pengajaran dan pembelajaran di sekolah dan di rumah.

0 comments: